Kom i min famn

"Sommarnatt" eller "Kom i min famn"? Kärt barn har många namn, men jag skulle definitivt vilja kalla den valsen "Kom i min famn" med underrubrik "Vals i Saltsjöbaden". Min hustru och jag hade atalje i Rom på Via San Pancrazio året 1926, då jag var vicepresident i "Föreningen för Konstnärer och Vetenskapsdyrkare i Rom". Jag har valsens musikmotiv från min hustrus sätt att trippa nerför Spanska Trappan i Rom. Med detta blandas ett minne från Koskulls Svenneby i Östergötland, där jag såg två flickor von Essen, Mary och Alice, dansa en balett. De påminde om min hustru i sina rörelser. Detta kombinerade motiv kastade jag bort ett år på för att göra en balettsvit, en "blond" nordisk. Men jag kunde inte komma ur anklangerna från wienermusiken och därför lade jag ner det hela. Men så kom jag hem och gästade Saltsjöbaden med min hustru. Kapten Arnell, som då var direktör för hotellen där, bad mig en kväll när min fru och jag dansade på holmen att skriva en vals för Saltsjöbaden. Under natten utformade jag då "Kom i min famn" på det tidigare nämnda motivet och gjorde texten som en helt naturlig skildring av min och min hustrus danskväll. Emellertid "försvann" den ur orkestrarna och låg glömd i många år. Det var egentligen grevinnan Ebba Bonde på Hörningsholm som "upptäckte" denna vals. Efter en kungajakt på Hörningsholm spelade hon den själv på flygeln, och där började den valsens renässans! Den kom ut på nytt och nu är den populär. Utformningen är konventionell, men motivens ursprunglighet håller den frisk ändå.